En enklare vardag

En enklare vardag – Matschemat

Jag säger inte att jag har lika många viktiga beslut att ta som Barack Obama. Men han har en himla poäng i följande:

”You’ll see I wear only gray or blue suits. I’m trying to pare down decisions. I don’t want to make decisions about what I’m eating or wearing. Because I have too many other decisions to make.”

Jag har rätt mycket jag vill hinna med i mitt liv. Jag vill vara en närvarande mamma och fru, jag vill ha tid för umgänge med vänner och familj och jag vill göra mitt allra bästa på jobbet. Jag vill hinna träna. Och eftersom jag är introvert behöver jag dessutom tid att bara vara tyst och själv för att återhämta mig från alla dessa aktiviteter.

Jag tror att hemligheten för att få lite mer tid är att skala bort allt onödigt. Saker som är typiskt onödiga är beslut om vad vi ska äta till middag, diskussioner om vems tur det är att ta ut soporna, att fundera på vad jag ska ha på mig och stressen som uppstår när våra kalendrar krockar.

Som ”tur” är för familjen Brander så är ju jag ett kontrollfreak av rang och har därför utarbetat system för allt detta. Som tur är för mig har jag en man som förstår att det här är viktigt för mig och låter mig hållas 🙂

När vi ändå har lagt ned all denna tid på livspusslet tänkte jag att jag skulle dela med mig av lite olika saker som jag upplever gör livet lite trevligare. Först ut är Matschemat(TM).

Vårt matschema

Varannan torsdag har vi en tredagars matkasse från Mathem som kommer. Runt den fasta punkten har vi byggt upp följande matschema som rullar på två veckor. Ledorden är enkelt, snabbt, få moment och relativt Frejavänligt. Variationen får vi med matkassematen och med onsdagarna som är hitta på eget-dagar.

Lunch? En tredjedel av den här familjen (Freja) äter lunch typ halv elva och får oftast äta själv. En annan tredjedel äter oftast mackor (jag). Den sista tredjedelen (Jonas) glömmer alltid att äta lunch.

Vecka 1

Måndag
Korvgryta med ris. Receptet på korvgrytan är ungefär: Skär en hel falukorv i stavar, stek på i en kastrull (med lök om man orkar). Hiva i en förpackning krossade tomater och nån grönsak som finns till hands (oftast majs). Puttra tills det känns klart.

Tisdag
Fiskpinnar med keso och broccoli. Precis som det låter. Stek fiskpinnarna, koka broccolin, servera keson som den är. 200g fryst broccoli per vuxen är ungefär lagom.

Onsdag
One pot pasta.

Torsdag
Fisk med pestopasta. Det är skitenkelt att göra egen pesto. Man slänger i basilika, parmesan, pinjenötter, vitlök och olja i matberedaren och trycker på knappen så är det klart (förutsätter att man har en matberedare och en diskmaskin, annars är det här momentet inte speciellt lätt alls). Koka pasta och blanda den med peston. Tillaga valfri fisk på valfritt sätt. Vi brukar köra laxfiléer i ugnen med lite citron.

Fredag
Matkasserätt nummer 1. Oftast den som verkar lättast.

Lördag
Matkasserätt nummer 2. Oftast den som är mest festlig.

Söndag
Matkasserätt nummer 3. Den som är kvar, och i 9 fall av 10 involverar någon typ av panering eftersom det är min dag att laga mat och jag avskyr att panera.

Vecka 2

Måndag
Sallad. Måste innehålla avokado, salladslök, fetaost och oliver, sen brukar jag slänga i de grönsaker vi har hemma. Serveras med fördel tillsammans med baguette.

Tisdag
Coleslaw och chorizo. Strimla spetskål (typ 200g), skär avocado och tomater i bitar. Ta undan lite avocado och tomat om det finns någon i familjen som inte gillar coleslaw (hrrm..Freja…hrrm). Blanda med en burk creme fraiche, lite dijonsenap och lite majonäs om man vill vara fancy. Salta och peppra kanske också. Stek chorizo. Klart. Vi brukar koka lite pasta till också på grund av ovan nämnda barn och till Jonas matlåda eftersom coleslawn inte blir supergod dagen efter.

Onsdag
Hitta på eget. Regeln är att man ska köpa så lite som möjligt utan använda sig av det som finns hemma. Ambitionsnivå väljer man själv. En gång gjorde Jonas falafel eftersom vi hade kikärter. Fler än en gång har vi ätit potatisbullar eller köttbullar och makaroner.

Torsdag
Pasta med köttfärsragu. Det är alltid Jonas som lagar detta så jag kan inte riktigt receptet men jag tror att det är typ ett paket nötfärs som stekts med lite tomatpure, chili, vitlök och eventuellt vatten(?). Blir mycket trevligt om man har riven parmesan också.

Fredag
Äta ute/hämtmat/tacos

Lördag
Pasta carbonara. Vi brukar göra den här ungefär, fast grönkålen är alltid slut så utan den.

Söndag
Fiskgryta á la min familj: Koka potatis. Tina ett block vit fisk, typ torsk, skär i bitar. Fräs med lite lök. Häll på nån typ av grädde/matlagningsgrädde, nån typ av tomater – krossade eller färska tvistar de lärde (dvs mina föräldrar) om, en himla massa dill och salt. Låt puttra medan potatisen kokar.



2 svar på “En enklare vardag – Matschemat”

  1. Ni är väl för härliga o synnerligen välorganiserade! jag tror ni kommit på knepet för ett lyckligt äktenskap – skit i småsaker o gör livet så lätt som möjligt! Säger "relationsexperten" hmmmm, Moster Mia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *