Mitt allra bästa tips för att spara tid och pengar är att lägga ned lite tid på att planera vardagsmaten. Hur ni väljer att göra det är ju såklart upp till er familj och vad som passar er. 

Vi har valt att prioritera enkelhet framför variation och har ett rullande schema på två veckor, för handen på hjärtat så tror inte jag att vi skulle ätit mer varierat än så annars heller.

När vi väljer rätter vill vårt matschema så gör vi det med ledorden: enkelt, snabbt, få moment, gott och helst prisvärt. Det ska ta max 30 minuter att laga och gå att få till även under sämre matlagningsförhållanden (arga barn, trött vuxen och sånt).

Vi gör såklart justeringar ibland om vi springer på något som är bättre än något vi redan har på listan, eller om vi bara tröttnar på någon rätt.

Vecka 1

Måndag
Halloumi stroganoff

Tisdag
Fiskpinnar med keso och broccoli. Precis som det låter. Stek fiskpinnarna, koka broccolin, servera keson som den är. 200g fryst broccoli per vuxen är ungefär lagom.

Onsdag
One pot pasta

Torsdag
Lax med rödbetor och fetaost

Fredag
Hemlagad pizza

Lördag
Soppa. Vilken som helst egentligen, här har vi inte hittat någon som känns helt rätt.

Söndag
Lasagne

Vecka 2

Måndag
Sallad. Måste innehålla avokado, salladslök, fetaost och oliver, sen brukar jag slänga i de grönsaker vi har hemma. Serveras med fördel tillsammans med baguette.

Tisdag
Coleslaw och chorizo. Strimla spetskål (typ 200g), skär avocado och tomater i bitar. Ta undan lite avocado och tomat om det finns någon i familjen som inte gillar coleslaw (hrrm..Freja…hrrm). Blanda med en burk creme fraiche, lite dijonsenap och lite majonäs om man vill vara fancy. Salta och peppra kanske också. Stek chorizo. Klart. Vi brukar koka lite pasta till också på grund av ovan nämnda barn och till Jonas matlåda eftersom coleslawn inte blir supergod dagen efter.

Onsdag
Thaigryta

Torsdag
Pasta med köttfärsragu

Fredag
Äta ute/hämtmat/tacos

Lördag
Pasta carbonara. Vi brukar göra den här ungefär, fast grönkålen är alltid slut så utan den.

Söndag
Fiskgryta á la min familj: Koka potatis. Tina ett block vit fisk, typ torsk, skär i bitar. Fräs med lite lök. Häll på nån typ av grädde/matlagningsgrädde, nån typ av tomater – krossade eller färska tvistar de lärde (dvs mina föräldrar) om, en himla massa dill och salt. Låt puttra medan potatisen kokar.