Blandat

Automatisera med IFTTT

Mitt motto är ”kan man automatisera så ska man”. Allt som oftast slutar det ungefär på det här sättet, men ibland får jag till det! Ett bra verktyg för att göra små automatiska saker utan att kunna programmera är IFTTT. Världens mest styltiga förkortning står för If this then that och är ett hjälpmedel för att få de olika tjänster du använder att samverka. Hur det kan se ut ska du få se nu, när vi kikar närmare på hur jag gör för att samla ihop till listan Veckans läsvärda som är med i mina veckosammanfattningar.

Jag har tjatat en del om Feedly på sistone – så kan det vara när något är himla bra. Det är den app jag använder för att läsa bloggar, så det är där jag är när jag läser något bra som jag vill tipsa er om. Jag hade ju kunnat avbryta mitt väldigt viktiga bloggläsande för att skriva upp länken någon annanstans, men varför det när jag inte behöver?

I IFTTT har jag kopplat ihop Feedly med Googe Drive på följande sätt: Om jag klickar på Read later i Feedly, så läggs en rad med länk och titel till i ett dokument på Google Drive. Raden är formaterad precis så som jag vill ha det i bloggen, så när det blir söndag är det bara för mig att kopiera in listan här på bloggen. Klart! Det är inte många sekunder i veckan jag lägger på det här, med följden att jag tipsar om fler bra texter eftersom det är så enkelt. Win win win.

Med IFTTT kan du koppla ihop en mängd tjänster på det här sättet. Här är bara några idéer på vad som går att göra:

  • Skicka ett sms till någon i familjen när du åker ifrån jobbet
  • Uppdatera din profilbild på Twitter automatiskt om du byter på Facebook
  • Lägg till en uppgift i Todoist att packa paraply om det ska regna dagen efter
  • Spara alla bilder du pinnar på Pinterest i Dropbox
  • Tänd en Philips Hue-lampa när du får ett mail från din chef

Möjligheterna är oändliga! Använder du IFTTT eller den liknande tjänsten Zapier? Vad har du automatiserat?

En enklare vardag

Spara idéer med Google Keep

Det är möjligt att jag har lite väl många olika appar där jag skriver upp saker. Men de fyller faktiskt olika syften! Todoist är för saker som ska göras. Evernote är för kunskap och referens. Och Keep? Keep är för när inspirationen slår till.

Det är inte en av Googles mest välkända appar, och i sitt utförande är den rätt simpel. Enkelheten är precis det jag gillar, eftersom jag använder Keep för att spara mina idéer till blogginlägg. Det mesta av min inspiration kommer när jag är mitt uppe i något annat och då är det guld värt att ha någonstans där det är lätt att bara göra en liten notering. För let’s face it, om jag inte skrev ned idéerna på en gång så hade det inte blivit mycket här på bloggen som var värt att läsa. Jag har nämligen minne som en guldfisk.

I Keep kan du spara textnoteringar, länkar, bilder, ljud och till och med rita om du skulle vilja det. Alla noteringar lägger sig som ett kort där du kan fylla på med mer innehåll om du vill. Det går att använda sig av taggar och likande, men jag har inte hittat något bra workflow för det. Jag bara skriver ned idéer som jag får, och så tar jag bort kortet när jag skrivit om det.

För mig så sker själva noterandet nästan uteslutande från mobilen, och där gillar jag att det går snabbt och lätt både att skriva direkt i appen eller att spara till Keep från en annan app (som Feedly t ex). När jag skriver sitter jag däremot nästan alltid vid datorn, och då har jag en bra överblicksvy i webläsaren.

Om du är en sådan som har telefonen full med anteckningar tycker jag absolut att du ska testa på hur det känns att använda Keep istället. Jag tycker det är en perfekt liten app just för sånt som inte direkt ska sparas speciellt länge utan bara ska tjäna som stöd för minnet.

En enklare vardag

Följ bloggar med Feedly

Hur många bloggar läser du? Jag läser runt 100 stycken. Det vore rätt många att klicka in sig på varje dag för att hålla sig uppdaterad, men som tur är så gör jag inte så. Istället använder jag mig av tjänsten Feedly, som är ett sätt att följa bloggar med hjälp av något som kallas RSS. Vad RSS är tänker jag inte gå in på, det är egentligen inte relevant för att komma igång med Feedly.

Fördelen med att använda sig av en tjänst som Feedly är att innehållet kommer till dig när det publiceras, istället för att du ska behöva gå in och titta på varje enskild sida om det kommit något nytt inlägg. Så när du är sugen på att läsa bloggar, så räcker det att öppna appen på din telefon så finns allt som är nytt där. Supersmidigt!

Feedly är gratis att använda, men det finns en Pro-version som jag väljer att betala för. Dels för att jag gärna vill ge något tillbaka till en tjänst som jag använder väldigt ofta, och dels för att jag får smidig integration med Evernote och IFTTT (som jag ska berätta om hur jag använder en annan gång).

Ett annat alternativ är att använda Bloglovin, som är baserat på samma teknik (följ mig här!). Jag tycker dock det gränssnittet är lite svårt att hänga med i, och trivs bättre i Feedly. Eller, bäst trivdes jag med gamla hederliga Google Reader, som tyvärr inte finns mer.

Hur läser du helst bloggar?

En enklare vardag

Samla information med Evernote

Det finns såna sjuka mängder information på internet. Varje dag läser jag massor med saker som jag vill spara på något vis – kanske ett intressant recept eller ett boktips, eller något pyssel jag vill testa på i framtiden.

Kruxet är ju att det behövs ett bra ställe att spara den här typen av information på. Och någon typ av rutin för att komma ihåg att jag sparat på den. Det här har jag löst med tjänsten Evernote och någonting som jag kallar för min månadsgenomgång.

Samla in

För att komma igång med Evernote behöver du först skaffa ett konto. Det finns betalda varianter men basversionen är gratis och räcker långt. När du har ett konto är det dags att se till att göra det lätt för dig att samla in information. Jag har appen installerad på telefonen och dessutom tillägget Evernote Web Clipper i min webläsare. Då kan jag snabbt spara det jag vill oavsett var jag läser det.

Strukturera

Det behövs någon sorts struktur i systemet. Här kan man lägga ned hur mycket tid som helst om man vill, Evernote har bra möjligheter att tagga information på olika sätt. Jag har provat olika angreppssätt på det här och kommit fram till att det som passar mig bäst är att helt enkelt ha ett antal olika anteckningsböcker för olika ämnen, lite som kategorierna här på bloggen.

Här är några ämnen som används flitigt just nu:

  • Barnböcker
  • Bloggen
  • Boktips
  • Effektivitet
  • Ekonomi
  • Film och serier
  • Föräldraskap
  • Mat
  • Presentidéer
  • Pyssel och handarbete

Månadsgenomgången

Här kommer ett rätt viktigt steg för mig: Jag behöver gå igenom det här ibland. Det är ingen vits att bara spara på sig saker – jag kommer aldrig komma ihåg att jag sparat det om jag inte tittar på det med jämna mellanrum.

Därför gör jag en gång i månaden en liten översyn av saker och ting, bland annat det jag har i Evernote. Förr hade jag en ambition att titta igenom allt vid den här genomgången, men det hinner jag inte längre. Därför tar jag en kategori per månad. Det jag gör är att läsa igenom varje anteckning jag sparat och kolla av en liten checklista:

  • Är det fortfarande relevant?
  • Går det att jobba på rubriken och texten så jag snabbt förstår syftet med anteckningen?
  • Är det något som ska göras i närtid? I så fall lägger jag till en punkt i Todoist.

Varför är det här bra?

För mig är det toppen att använda mig att en separat tjänst för att spara på allt sånt här som är referens snarare än något som går att göra. Jag vill inte att det ska ligga och skräpa i Todoist, där ska det bara finnas saker som faktiskt ska göras.

Att spara på informationen gör att jag inte behöver komma ihåg den aktivt. Hjärnan slipper alltså spendera energi på tankar som ”Den där boken verkar bra, den ska jag komma ihåg att köpa någon gång”.

Att gå igenom alla anteckningar regelbundet hjälper mig att plocka upp det som blivit relevant nu, kanske flera år efter att jag sparat ned det. Samtidigt är det en liten inspirationsboost varje gång jag gör genomgången, jag blir ofta sugen på att ta tag i något projekt jag hittar.

Till sist så finns ju listorna alltid där, lätt tillgängligt från både datorn och telefonen. Det betyder att jag har informationen nära till hands om jag exempelvis skulle behöva ett filmtips eller står i mitt i en bokrea och undrar vad jag ska leta efter.

Använder du Evernote eller någon liknande tjänst? Hur ser ditt upplägg ut?

En enklare vardag

Apptips för föräldrar med kontrollbehov

Nu när Ellen är en vecka gammal har jag nyförälskat mig i en app som vi hittade när Freja var nyfödd: Baby Connect. Det är en app som man kan använda för att hålla reda på ungefär allt man behöver hålla reda på som förälder – från blöjbyten till läkarbesök.

Jag tycker att den är väl värd pengarna, för det blir så himla mycket lättare när man är två att bara kolla i appen när hon åt senast eller om hon behöver byta blöja. När Freja var nyfödd använde vi den också så. Lite senare använde vi den mest för att försöka lära oss hennes sömnrutiner, och nu efter två år så är den guld när hon är sjuk för att notera temperaturen vid feber och när hon får medicin.

Den finns både till iPhone, Android och Windows Phone (imponerande!) och på webben. Man kan dela information om samma barn med flera personer, så i vårt fall har vi båda två appen installerad och varsitt konto så att vi kan se både Frejas och Ellens noteringar.

Gillar man diagram så finns det en massa sånt också, och man kan till och med exportera datat till t ex CSV – vilket jag faktiskt gjorde en gång med Freja för att göra nån uträkning.

Tipsa gärna om fler barnappar i kommentarerna! Finns det andra liknande den här?

Blandat

Tjäna pengar med Google Opinion Rewards

Här är dagens tips för dig som använder en Android-telefon: Installera appen Google Opinion Rewards. Den kommer från en säker källa, eftersom det är Google själva som gjort den. Kortfattat kan man säga att den funkar såhär: Svara på korta undersökningar och få pengar som du kan använda för att köpa exempelvis appar, musik eller böcker.

Jag har använt den här appen ett bra tag nu och tycker den är fantastisk. Jag är väldigt investerad i Googles ekosystem redan och har gjort ett medvetet val att låta dem ”veta” mycket om mig, för jag får så mycket tillbaka av det. Så mig gör det inte speciellt mycket alls att svara på frågorna i undersökningarna. Det handlar oftast om mina shoppingvanor – jag får frågor om jag hört talas om ett visst varumärke eller besökt en viss butik.

Det dyker upp någon undersökning i veckan kanske, och jag får några kronor på mitt konto varje gång jag svarar. De pengarna kan jag använda på Google Play eller för att betala för mitt extra utrymme på Google Drive som jag använder för mina foton. Hur grymt?

En enklare vardag

Sluta komma ihåg lösenord, det är dumt!

Är du en sån som fortfarande har samma lösenord till allt? Lägg av med det genast. Jag vet, jag vet, hur ska man annars komma ihåg det? Det ska jag berätta strax. Men först ska jag berätta varför det är jättedumt att ha samma lösenord överallt: Det gör dig väldigt väldigt sårbar.

Du är inte starkare än din svagaste länk

Inte bara är det väldigt vanligt att databaser med lösenord blir hackade. Det händer dessutom att vi delar med oss av våra lösenord självmant. Jag ska inte nämna namn, men jag har åtminstone en kompis där jag tror att jag skulle kunna logga in på de flesta av hens konton om jag ville – för att en gång skulle jag hjälpa hen med något teknikrelaterat och sen dess minns jag vad hen har för lösenord.

Jag tror också att minst två av mina kompisar kan mitt ganska komplicerade lösenord som jag noggrannt satte ihop för ett gäng år sedan och använde på en massa ställen, övertygad om att jag var den enda som kunde det. De flesta har ju snälla kompisar så det är väl kanske inte så riskfyllt, men det är ju ganska onödigt att ha en sån säkerhetsrisk ändå.

Har du samma lösenord på fler än ett ställe så riskerar du ganska mycket. Även om kanske inte din mail eller Facebook riskerar att bli hackad i första taget, så är risken lite större på den där sidan där du behövde registrera dig på för 5 år sedan för att få någon gratisgrej. Och läcker dina uppgifter därifrån så kommer någon att prova samma uppgifter på Facebook, Instagram, Gmail osv.

Skaffa en lösenordshanterare

Så då är vi eniga om att det är dumt att ha samma lösenord överallt. Men vad ska man göra då, ska man ha olika överallt kommer man ju aldrig någonsin att komma ihåg dem? Det här finns en lösning på, och jag blir ofta förvånad över hur få i min omgivning som använder den lösningen.

Det du behöver göra är att skaffa en lösenordshanterare. Jag använder Lastpass (ej sponsrad), men det finns ett helt gäng olika. Oftast finns det både en app till telefonen och en plugin till webbläsaren, och den hjälper dig genom att komma ihåg alla dina lösenord och fylla i dem automatiskt, så att du inte behöver minnas dem. Du behöver bara komma ihåg själva huvudlösenordet.

En grym funktion är att jag kan generera ett slumpmässigt lösenord när jag registrerar mig på ett nytt ställe, vilket gör att jag verkligen har olika lösenord överallt – utan att jag behöver komma ihåg nånting alls.

Informationen i Lastpass är krypterad på devicenivå, vilket betyder att det bara är jag som har tillgång till min okrypterade information. Inte ens Lastpass har mina lösenord alltså, det är bara på min dator och telefon som de finns i klartext. På telefonen är de dessutom skyddade av fingeravtrycksläsaren.

Det finns också en funktion för att spara säkra anteckningar, som jag använder för att spara portkoder och annat som vore lite tråkigt om det kom på villovägar.

Gör dig själv en tjänst och börja använd en lösenordshanterare, din hjärnkapacitet är för viktig för att slösas på att komma ihåg lösenord.

En enklare vardag

Hur jag använder Todoist för att slippa tänka

Det här inlägget är en del av serien Todoist på djupet, som handlar om hur jag använder mig av tjänsten Todoist för att hålla reda på min att göra-lista och få saker gjorda. Todoist är gratis att använda, med vissa undantag, och jag är inte sponsrad av dem.

I mars skrev jag om några av mina favoritappar. Sen dess har jag faktiskt ändrat på en sak, en ganska stor sak för mig: Jag har bytt todo-app! Det var inte ett litet projekt när man har exakt hela livet där, men jag är väldigt nöjd med bytet. Förut använde jag Doit.im, men numera kör jag Todoist. Det är lite svårt att sätta fingret på vad det är som gör Todoist bättre, men jag kan i alla fall säga att jag gillar gränssnittet bättre. Det känns mer 2016.

När jag säger att jag har hela livet i Todoist så menar jag det. Jag har utarbetat mitt eget lilla system under åren, löst baserat på metodiken GTD. Poängen med det är i alla fall följande: Eftersom jag har precis allt jag ska göra nedskrivet och litar på mitt system, så kan jag låta hjärnan vila från att hålla i huvudet vad det är meningen att jag ska göra. Den energin kan jag använda till annat som är roligare.

De funktioner som jag använder mest är samma som senast jag skrev om detta: schemaläggning och återkommande uppgifter. Som exempel så ingår det i min kvällsrutin att gå igenom dagens lista och skjuta allt jag valt att inte göra den dagen på framtiden, genom att välja ett nytt datum. Det ger en väldigt intressant effekt, för det innebär att när jag går och lägger mig så känns det som att jag klarat av dagen på ett bra sätt – även om det enda jag gjort är att bestämma mig för att jag gör allt imorgon istället. För jag har gjort en aktiv prioritering, och vet att det kommer dyka upp igen på morgonen när jag har mer energi.

Återkommade uppgifter använder jag till allt som behövs göras i vardagen. Tvätta håret, byta disktrasa, bädda rent, upprätthålla sociala kontakter, tvätta, gå till frisören och så vidare i all oändlighet. Därmed inte sagt att jag följer intervallerna slaviskt, jag är ju som sagt ett stort fan av möjligheten att skjuta upp saker. Vissa dagar orkar man inte ställa sig och byta lakan, eller disktrasa för den delen.

Jag råkar ha ett jobb som kommer med sina egna att göra-listor, så jag använder inte Todoist supermycket i jobbet. Men allt som inte redan finns i en annan lista hamnar där – prata med en kollega om något, tidrapportera, skicka något mail och sånt där.

För mig som är ganska dålig på att hantera stress så är det här ett fantastiskt stöd i livet. Jag har så himla kasst minne så om jag inte haft det här systemet så hade det blivit väldigt lite gjort. Jag tycker definitivt alla borde prova på den här metoden, för jag tror att det kan frigöra tid till andra saker som är viktigare och skojigare än att gå runt och komma ihåg allt man inte får glömma.


Intresserad av att veta mer om hur jag använder Todoist eller få fler tips i allmänhet för att göra vardagen lite enklare? Lär mer om Todoist på djupet eller kolla in hela kategorin En enklare vardag.