Hur jag använder Todoist för att slippa tänka

    Det här inlägget är en del av serien Todoist på djupet, som handlar om hur jag använder mig av tjänsten Todoist för att hålla reda på min att göra-lista och få saker gjorda. Todoist är gratis att använda, med vissa undantag, och jag är inte sponsrad av dem.

    I mars skrev jag om några av mina favoritappar. Sen dess har jag faktiskt ändrat på en sak, en ganska stor sak för mig: Jag har bytt todo-app! Det var inte ett litet projekt när man har exakt hela livet där, men jag är väldigt nöjd med bytet. Förut använde jag Doit.im, men numera kör jag Todoist. Det är lite svårt att sätta fingret på vad det är som gör Todoist bättre, men jag kan i alla fall säga att jag gillar gränssnittet bättre. Det känns mer 2016.

    När jag säger att jag har hela livet i Todoist så menar jag det. Jag har utarbetat mitt eget lilla system under åren, löst baserat på metodiken GTD. Poängen med det är i alla fall följande: Eftersom jag har precis allt jag ska göra nedskrivet och litar på mitt system, så kan jag låta hjärnan vila från att hålla i huvudet vad det är meningen att jag ska göra. Den energin kan jag använda till annat som är roligare.

    De funktioner som jag använder mest är samma som senast jag skrev om detta: schemaläggning och återkommande uppgifter. Som exempel så ingår det i min kvällsrutin att gå igenom dagens lista och skjuta allt jag valt att inte göra den dagen på framtiden, genom att välja ett nytt datum. Det ger en väldigt intressant effekt, för det innebär att när jag går och lägger mig så känns det som att jag klarat av dagen på ett bra sätt – även om det enda jag gjort är att bestämma mig för att jag gör allt imorgon istället. För jag har gjort en aktiv prioritering, och vet att det kommer dyka upp igen på morgonen när jag har mer energi.

    Återkommade uppgifter använder jag till allt som behövs göras i vardagen. Tvätta håret, byta disktrasa, bädda rent, upprätthålla sociala kontakter, tvätta, gå till frisören och så vidare i all oändlighet. Därmed inte sagt att jag följer intervallerna slaviskt, jag är ju som sagt ett stort fan av möjligheten att skjuta upp saker. Vissa dagar orkar man inte ställa sig och byta lakan, eller disktrasa för den delen.

    Jag råkar ha ett jobb som kommer med sina egna att göra-listor, så jag använder inte Todoist supermycket i jobbet. Men allt som inte redan finns i en annan lista hamnar där – prata med en kollega om något, tidrapportera, skicka något mail och sånt där.

    För mig som är ganska dålig på att hantera stress så är det här ett fantastiskt stöd i livet. Jag har så himla kasst minne så om jag inte haft det här systemet så hade det blivit väldigt lite gjort. Jag tycker definitivt alla borde prova på den här metoden, för jag tror att det kan frigöra tid till andra saker som är viktigare och skojigare än att gå runt och komma ihåg allt man inte får glömma.


    Intresserad av att veta mer om hur jag använder Todoist eller få fler tips i allmänhet för att göra vardagen lite enklare? Lär mer om Todoist på djupet eller kolla in hela kategorin En enklare vardag.

    1 kommentar till “Hur jag använder Todoist för att slippa tänka”

    Kommentarer är stängda.