Todoist på djupet – etiketter

    Det här inlägget är en del av serien Todoist på djupet, som handlar om hur jag använder mig av tjänsten Todoist för att hålla reda på min att göra-lista och få saker gjorda. Todoist är gratis att använda, med vissa undantag, och jag är inte sponsrad av dem.

    Jag tror att man behöver ha premiumversionen för att kunna använda etiketter/labels. Det är inte en livsnödvändig funktion, men jag tycker den är väldigt smidig. Såhär använder jag mig av dem.

    Etikett = kontext. Nästan alltid.

    Om du är bekant med GTD så har du sprungit på begreppet kontext (ursäkta svengelskan). Det handlar kort om i vilket sammanhang du kan göra en specifik uppgift. Vissa saker går bara att göra hemma – eller det är i alla fall väldigt svårt att slänga in en vittvätt på jobbet. Andra saker kräver en dator, andra en telefon osv. En del grejer går att göra med både en dator och en telefon.

    Jag använder etiketterna för att markera upp mina uppgifter under bearbetningsfasen. För varje sak i inboxen taggar jag upp med alla etiketter som är relevanta. Exempelvis sitter jag helst vid datorn när jag bloggar, så bloggrelaterade uppgifter får etiketten Dator. Bilder jag vill ta ligger under etiketten Kamera.

    Är det något som ska handlas eller fixas på ”stan” så får det etiketten Ärenden. Den har på senare tid ersatt projektet Shopping som jag hade förut. Jag tycker nämligen bättre om att kunna ha uppgiften i ett projekt så det har kvar sitt sammanhang – så uppgiften Köp tårta kan ligga kvar under projektet Frejas tvåårskalas fast det är något som ska handlas. Det går nämligen inte att lägga en uppgift i flera olika projekt.

    Varför etiketter?

    Det som är nice med att märka upp alla uppgifter med etiketter är att det hjälper mig att få fler saker gjorda. Ibland har jag lite tid över – på pendeltåget, i väntan på pendeltåget, när pendeltåget står stilla, när pendeltåget är försenat (bara för att ta några exempel…).

    Då kan jag öppna appen på telefonen och kolla etiketten Telefon, för att se om det är något jag kan passa på att göra när jag ändå har lite dötid. Är jag och handlar i en galleria eller liknande kollar jag alltid Ärenden för att se om det finns något annat jag kan fixa när jag ändå är där.

    Samtliga mina etiketter och hur det kan se ut under Ärenden. Censur av förklarliga skäl.

    Några specialfall

    Vissa etiketter använder jag på ett lite annat vis. En av dem är Väntar, som jag sätter på allting som inte ligger på mitt bord, men för den delen inte kan bockas av som klart.
    Skillnaden mot de andra etiketterna är att Väntar inte har något datum, för det är ju inget jag kan påverka. Istället går jag igenom det som ligger där en gång i veckan för att inte glömma det jag väntar på. Exempel på saker som ligger här: Paket som jag beställt men som ännu inte kommit, pengar eller grejer jag lånat ut, frågor jag väntar på att få besvarade.

    En annan är Familjemöte, där jag taggat upp sånt jag vill diskutera med Jonas när vi sätter oss ned och är i familjemöte-mode. De uppgifterna har inte heller något datum satt.

    Både Väntar och Familjemöte hade kunnat vara egna projekt också, men jag gillar som sagt att ha uppgifterna kvar i sitt sammanhang.


    Intresserad av att veta mer om hur jag använder Todoist eller få fler tips i allmänhet för att göra vardagen lite enklare? Lär mer om Todoist på djupet eller kolla in hela kategorin En enklare vardag.

    2 kommentarer till “Todoist på djupet – etiketter”

    1. Vad smart 🙂 Jag använder mig av fysisk kalender och sen anteckningar på mobilen. Något jag dock funderar på är att använda Trello för bloggen som blivit tipsat ett antal ggr i gruppen Influencers of Sweden, då det finns bra guide på hur man kan lägga upp det.

    2. Verkar som ett väldigt bra redskap även för mig som älskar att skriva listor och strukturera! Fast jag är det lite oregelbundet, ena perioden vill jag strukturera allt, nästa kan det hända att jag inte vill skriva en endaste lista. Ska lägga todoist på minnet och se om jag ska undersöka det lite längre fram! Just nu har jag kört igång med Trello i bloggplaneringen så jag tar det lite easy och introducerar ett listsystem i taget, haha!

      Tack för tipset!

      /Anna

    Kommentarer är stängda.