Jag tillbringar min arbetstid på ett stort företag, i en roll som heter scrum master. Och jag som tyckte det var jobbigt att förklara vad jag jobbade med när jag jobbade med programmering… Här är i varje fall mitt försök att berätta vad det är jag pysslar med på dagarna.
Scrum
Scrum är namnet på ett ramverk för att ”utveckla, tillhandahålla och underhålla komplexa produkter” (Wikipedia).
Just mitt teams produkt är en hemsida, kan man säga. Fast med lite fler funktioner än till exempel den här sidan du befinner dig på just nu.
Ramverket är ganska litet (hela guiden är ungefär 20 sidor lång). Det är ett sk agilt ramverk.
Teamet
Mitt team består av 6 asgrymma personer som har olika kompetens som behövs för att underhålla vår hemsida. De kan till exempel programmering, testning, tillgänglighet och IT-arkitektur. Plus att de är världens bästa personer – välkomnande, måna om varandra och med riktigt bra humor.
Men dudå, Carin?
Mitt jobb är att vara ”en hjälpsam ledare”. Flummigt så det förslår. Det innebär att jag hjälper både teamet och organisationen att jobba enligt scrum. Jag ser till att de olika aktiviteterna som scrum består av händer när de ska hända. Jag utbildar i agil teori. Jag håller på med en massa övningar som involverar post-its och tuschpennor. Jag ser till att alla inblandade är överens om vad ”klar” betyder.
Jag är sjukt jobbig mot kollegor som vill planera för långt in i framtiden eller göra flera saker samtidigt. Ibland tvingar jag dem att ta bort saker från att göra-listan. Ibland tvingar jag dem att sluta jobba och sitta på sina händer en halv dag för att det inte ska bli stopp i systemet. Jag tjatar hål i huvudet på dem om vikten av en hållbar arbetstakt.
Jag ska också ”undanröja hinder”. Det gör jag genom att sitta och titta på vår tavla där jag kan se hur arbetet flödar, och om det ser ut att vara stopp nånstans är jag där och petar och frågar vad vi kan göra för att komma framåt. Och så håller jag ögon och öron öppna efter sånt teammedlemmarna lägger tid på som de inte borde behöva lägga tid på. De grejerna ser jag antingen till att någon annan gör eller att vi inte behöver göra dem alls.
Sen gillar jag att mäta och följa upp saker. Jag mäter hur lång tid det tar från att vi börjar jobba med något tills det är klart. Jag mäter hur mycket saker vi har i vår att göra-lista. Jag mäter hur mycket arbete vi hinner med under en period så att vi vet hur mycket arbete vi ska planera för nästa. Jag följer upp om de ändringar vi gör får den effekt vi tror att de ska få.
Och viktigast av allt: jag köper tårta när vi har något att fira.
Jag ❤️ agilt
Så töntigt detta, men ändå: Jag älskar agilt arbete. Det har förändrat mitt liv. Rollen jag har just nu hade inte kunnat vara bättre om jag hade hittat på den själv. Jag har alltid varit allergisk mot ineffektivitet och stört mig på flöden som inte är optimala. Att få jobba med att (förhoppningsvis) underlätta för briljanta människor att få fokusera på det de är briljanta på är en ynnest.
Dessutom har jag så stor nytta i mitt eget liv av det jag lärt mig på jobbet. Jag är en sån där person som får miljarder idéer varje dag och jag behöver stötta mig själv i att välja och prioritera det som ger mig mest värde. Det är det som hjälper mig att ha min enklare vardag.